ارسال تمامی محصولات با بسته بندی مخصوص و در کمترین زمان ممکن (24 الی 48 ساعت)

  • 0
    • هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

وبلاگ

  • خانه
e3021697-fc78-409c-ba34-abecf6e94e4a

شرایط نسبت به چند دهه پیش تغییر کرده و  سلیقه ها رو به تغییر است. گیاهانی مانند پیچ ها , بامبو , سانسوریا , کاکتوس , زامفولیا و بنفشه آفریقایی هر روز مورد توجه بیشتری قرار میگیرند. حسن یوسف , آزالیا , سیکلامن گیاهانی هستند که محبوبیت خود را از دست نمیدهند .
در دنیای گیاهان خانگی در واقع تغییرات همه جانبه ای رخ داده است. تا چند سال پیش گیاهان محدودی را میتوانستیم از گل فروشی ها خریداری کنیم . گل های شاخه ای به میخک , گلایول , شیپوری , مینا , رز , صد تومانی و چند گونه دیگر محدود میشد ولی امروزه تنوع و رنگ, تغییر چشمگیری را در این زمینه نشان می دهد . همه چیز تغییر میکند و هر ساله گیاهان گوناگونی و هر ساله گیاهان گوناگونی از یک سوی دنیا به سوی دیگر فرستاده میشود و در دسترس ما قرار میگیرد: بنسای از چین , بامبو از تایلند , لاله از هلند . به این ترتیب برای نگهداری گیاهان نیاز به اطلاعات بیشتری داریم . تا دو سه دهه گذشته , به دلیل وجود فضای سبز در حیاط منازل , نیاز چندانی به پرورش گیاهان در فضای داخل منزل احساس نمیشد .با رشد آپارتمان نشینی استفاده از گیاهان برگی در فضای داخل خانه رایج شد . امروزه افراد تمایل بیشتری به خرید گیاهان رنگارنگ اما کوتاه عمر نشان میدهند حال آنکه در گذشته معمولا از این گیاهان در مراسم خاص استفاده میکردند .

چون هر سال میلیون ها گیاه از بین میروند , با آگاهی بیشتر از شرایط نگهداری و نیاز های خاص هر گیاه میتوانیم مانع این کار شویم. بیشتر گیاهان در هوای تمیزتر , رطوبت بالاتر و نور بیشتر شاداب تر هستند . پس مراقبت یکی از عوامل نگهداری گیاهان است و نقش عوامل محیطی را نمیتوان نادیده گرفت. هر گیاه به مراقبت هایی نیاز دارد و هر گونه نیاز هایی ویژه دارد .
در گذشته اعتقاد داشتند که افرادی دستشان برای پرورش گل و گیاه خوب است یا دستشان سبز است . در صورتی که گیاهان مناسب را انتخاب کنیم و به نیازها و روش نگهداری آنها توجه کنیم همه ما میتوانیم گلو گیاهان معمولی را پرورش دهیم . اگر گیاهی حساس با نیازهای خاص را انتخاب کنید , گلخانه فضای مناسب نگهداری آن است. اگر گل یا گیاهی را خریداری میکنید و به خانه می آورید و پژمرده شد , روش نگهداری , جای گیاه یا انتخاب آن نادرست بوده است . به این ترتیب میبینیم که باید عوامل متعددی را برای نگهداری گیاهان آپارتمانی در نظر بگیریم: از جمله محل نگهداری , میزان نور , میزان رطوبت , میزان آبیاری , آفت ها و بیماری ها .

ده فرمان طلایی 
1-نگذارید گیاهان تکیده شوند :
ریشه گیاهان به همان اندازه که به آب نیاز دارد به هوا هم محتاج است. مرطوب بودن همیشگی خاک بعضی گل ها به معنای مرگ آنهاست . آب را به دفعات و مقدار مناسب به گیاه بدهید .
2-گیاهان نیاز به استراحت دارند
افراد مبتدی معمولا شگفت زده میشوند اگر به آنها آموخته شود که تقریبا همه گیاهان به استراحت زمستانی نیاز دارند یعنی در مقایسه با فصل رویش فعال به آب کمتر , مواد غذایی کمتر و گرمای کمتر نیاز دارند
3-بپذیرید که بعضی از گیاهان موقتی زود از بین میروند.
بعضی از گیاهان معمولی که به رسم هدیه رد و بدل میشوند, از جمله بنت قنسول و مینا , بیش از یک ماه باقی نمی مانند . این گیاهان گل دهنده که در گلدان عرضه میشوند میهمان موقتی به شمار می آیند .
4-رطوبت بیشتری برای گیاهان فراهم کنید.
خشکی هوای اتاقی که با دستگاه حرارت مرکزی گرم میشود , در زمستان تفاوتی با هوای کویر ندارد . بیاموزید چگونه میتوانید رطوبت هوا را بالا ببرید
5-مشکلات پیش رو را به سرعت حل کنید.
چه مبتدی باشید چه کارکشته , گاهی مشکلاتی پیش می آید . یک یا دو آفت شپشک آردی یا سپردار را به آسانی میتوان از گیاه جدا کرد و از بین برد . اگر این یکی دو آفت سریعا از بین نرود , طغیان میکنند و این حالت چاره ناپذیر است . دادن آب بیش از اندازه در وهله اول گیاه را از بین نمیبرد ,  اما اگر طولانی شود به مرگ گیاه می انجامد .باید نشانه های مشکل را خیلی زود تشخیص داد و به سرعت آن را حل کرد .
6-گیاهان را گروه بندی کنید.
تقریبا همه گیاهان وقتی گروه بندی شوند و نزدیک هم قرار گیرند بهتر به نظر می آیند و بهتر رشد میکنند .
7- گلدان ها را تعویض کنید.
بعد از یک یا دو سال گیاهان به تدریج بیمار گونه به نظر می رسند . در موارد زیاد با تعویض گلدان ها و گذاشتن در گلدان بزرگ تر مشکل حل میشود
8-عاقلانه انتخاب کنید.
گیاه باید بتواند در محلی که برای آن انتخاب کرده اید , به اوج شکوفایی برسد . گیاهی که سایه دوست است باید در سایه باشد . حتی متخصص گل و گیاه نمی تواند گیاه سایه دوست را در آفتاب به شکوفایی مورد نظر برساند .
9-ابراز مناسب را در اختیار داشته باشید.
برای دادن آب به گل ها , آب پاشی تهیه کنید که لوله آبریز آن بلند و باریک باشد. برای بالا بردن رطوبت محیط و دفع ذرات گرد و خاک از روی برگ و مبارزه با آفات, آب فشان داشته باشید .
به مقداری کمپوست مرغوب , تعدادی گلدان با اندازه های متفاوت , چند تایی چوب قیم و نخ ( برای بتن ساقه های ترد و شکننده )نیاز دارید . ظرف زیر گلدان ضروری است تا از نفوذ آب به قالی و مبل و صندلی جلوگیری کند . یک بطری کود شیمیایی مایع و مواد شیمیایی برای دفع آفات از لوازم ضروری دیگر برای حفظ شادابی گیاهان است . یک اسفنج نرم , یک چنگال و قاشق کهنه آشپزخانه , یک افشانه برای جلا دادن به برگ ها و یک قیچی باغبانی دیگر لوازم لازم ضروری جعبه ابزار باغبانی هستند .
10-مراقب نیاز های خاص گیاهان باشید
هر کدام از گیاهان همانند ما انسان ها دارای اخلاق خاص و منحصر به فرد خود است . نمیتوان از یک فاکتور کلی ( نور , حجم آبیاری , رطوبت محیط , تهویه هوا , …) حتما قبل از نگهداری از گیاهان در مورد شرایط زندگی آن ها تحقیق کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *